Bettlöst träns

Hej på er! Nu är det så att jag funderar på (snarare har bestämt mig för) att köpa ett bettlöst träns till Poppan. Jag tror att hon skulle gå mycket bättre utan ett obehagligt bett i munnen och skulle framförallt bli säkrare, lydigare och mer samarbetsvillig. Många problem uppstår ju faktiskt av bett, till exempel flyr vissa hästar i stället för att stanna när dem får ännu mer tryck(/ ev. Smärta) i munnen och det är ju inte så konstigt egentligen... Iallafall så har jag funderat lite på det här tränset, det verkar vara det bästa för både mig och Poppan som jag kan hitta! Har ni åsikter och egna erfarenheter om det vill jag gärna höra! Styrningen ska funka så att när du tar i ena tygeln blir det ett jämt och smärtfritt tryck på andra sidan av hästens huvud som den svänger ifrån. Mycket bättre än ett bett som drar i munnen skulle jag säga, och tygeltagen ska ju bara komplettera sitsen. När man stannar tar man i båda tyglarna och det blir ett tryck runt nosen och nästan som en kram om huvudet, även detta ska ju bara komplettera sitsen om det ens behövs. Jag tycker att det verkar bra iallafall, va tror ni? Bildkälla: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404

/Eve


Kommentarer
Johanna säger:

NH-människa...

Svar: Äckel
dressyrdrottningarna.blogg.se

2013-04-18 | 07:14:33
Bloggadress: http://ponnytokar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback