Halsring

Hej! Förlåt för väldigt dålig uppdatering från min sida senaste dagarna, har inte haft så mycket tid över för bloggen... Både idag och igår så har jag ridit, i halsring dessutom! Det är superkul verkligen, men vi har tränset på för säkerhetsskull nu i början iallafall. Jag tror att Poppan tycker det är riktigt kul och framförallt bekvämt att bli riden i halsring, hon känns mer avslappnad. Ett lite långsiktigt mål (eller väldigt långsiktigt) är att till slut kunna få till en riktigt fin form med fantastiskt steg utan att behöva tränset, med bara halsringen. Sen skulle vi åka iväg på massor av dressyrtävlingar och visa att det faktiskt går utan massor av skarpa bett osv. Fatta vad coolt alltså!  Jag tror att man skulle få en mer harmonisk häst som var mer arbetsvillig om man inte tvingar hästen att göra som man vill, det finns alltför många exempel på folk som drar och sliter i sina hästar (jag säger inte att jag är perfekt, ibland tänker man sig inte för man jag skulle aldrig slå Poppan så att hon fick ont). Man vill ju liksom att hästen ska göra som man vill för att den faktiskt vill det, och inte för att den får ont annars. Nu när vi ändå är inne på åsikter om hästhantering, tänkte jag bara ta upp lite av mina tankar om ledarskap också, lite fort bara. Självklart eftersträvar jag att vara en trygg ledare som är accepterad av min häst. Men om jag ska övertyga henne om att jag är en bra ledare måste jag ju själv först hitta mig själv och känna att jag är en bra ledare. Man kan inte övertyga någon om något man själv inte ens tror på. Man kan aldrig ljuga för en häst. Aldrig. Man kan aldrig dölja till exempel sin rädsla för en häst, man kan låtsas att man inte är rädd men hästen känner att man är det ändå. Jag tycker det är jätteintressant med hästars kroppsspråk och kommunikation som ni märker, lite flummigt kanske hehe... ;) Kände att detta blev ett lite rörigt inlägg, nästan som ett miniåsiktsinlägg mitt i allt... ^^Jaja, nu över till dagens ridpass!
 
Som sagt red jag i halsring idag, men självklart med tränset då det bara är andra gången. Hon var väldigt hungrig så det kändes som att hon inte alltid var jätte koncentrerad utan mest ville snappa åt sig gräs stundvis, men annars gick det väldigt bra och jag är nöjd. Vi galoppera och fick stopp med bara vikthjälperna och halsringen flera gånger, behövde bara använda tyglarna en gång. Det är svårt att styra med bara vikten än, men ibland fungerar det okej. Hon har varit väldigt svår att flytta för skänklarna tidigare också (kan bero på att hon inte fått plats i sadeln helt enkelt) men det är mycket bättre nu. Halterna däremot går riktigt bra nu, jag kan bestämma en punkt som vi ska stanna vid och de flesta gånger stannar hon så fort jag sätter mig tyngre och tar i halsringen, det känns kul att hon lärt sig det så fort! :D Red ju barbacka så klart, dels eftersom vi inte har någon sadel som passar riktigt bra och sen så känns det som att jag kommer åt bättre och att mina vikt och säteshjälper blir tydligare dessutom. Jag är iallafall nöjd med dagens ridpass, hade tänkt se om någon kunde fota eller filma lite när jag rider imorn också så får i se när vi rider i halsringen! :)) Jag bloggar nog inte mer i dag utan det får bli i morgon, men jag antar att detta inlägget räcker för det blev ju inte så kort precis... Dagens ridpass varvat med drömmar varvat med åsikter varvat med flum helt enkelt, hehe.
 
 
/Evelina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback