Dagen + uppsuttna bilder, Evelina & Poppan - del 2

Hejhej! Idag har det blivit en del trickträning, och lite mys i stallet helt enkelt! Tror att Poppan tycker det är superkul att träna trick, dels är det ju lite annat än det vanliga och även fast jag inte kan rida eller göra något sådant nu så får hon ju ändå sitt mentala behov tillfredsställt, och så får hon ju godis också hehe. ;) MIn häst är otroligt lättlärd måste jag säga, bara på idag lärde hon sig ett nytt trick! Tror att om hon väl lärt sig principen och att man tränar ofta och korta stunder så går det ganska fort! Jag lärde henne att lyfta båda frambenen bara genom att peka på dem, alltså lyfter hon nu på höger framben när jag pekar på det och säger "upp", och vänster framben om jag pekar på det och säger "upp". Lite roligt trick måste jag säga, nu kan hon lyfta benen själv när jag ska kratsa hovarna haha. ^^ Tanken är väl att jag ska kunna använda detta som grund till många andra trick, så som buga och spansk skritt till exempel. Så småningom hade jag tänkt börja med dessa trick också, då först från marken så klart, men det är nog bra om vi tränar mer på det här först så att det sitter ordentligt! Nästa trick som vi ska träna in är väldigt användbart skulle jag tro, nämligen att stanna och stå kvar när jag ger tecken/kommando, så att jag till slut ska kunna parkera henne om jag till exempel behöver gå och hämta något lite snabbt. 
 
Poppan var urgullig idag, hon visade nämligen att alla ledarskapsövningar lönat sig och även fast jag inte tänkte på det just då så gjorde hon det. Hon skulle in i boxen efter att vi myst lite i stallgången och få äta, så jag tog henne i bara grimman så att hon fick följa efter löst helt enkelt. Självklart släpper jag inte henne ur sikte och går nära så att jag kan ta tag om det behövs, men hon följde snällt efter och stod så fint och väntade medan jag krånglade med att få upp låset på hennes boxdörr (man behöver lyfta boxdörren för att få upp det)... När jag öppnat tänkte jag inte så mycket på det, utan förväntade mig att hon bara skulle gå in helt enkelt. Först tog hon ett steg in, men plötsligt stannar hon till och backar tillbaka igen, som om hon glömt av sig. Där stod hon tills jag gick in och då följde hon efter mig när jag svängde runt och väntade tills jag tagit av grimman, då gick hon för att kolla om det låg någon mat i krubban osv. Fattar ni hur stolt jag blev?! Det är ju precis det här vi har tränat på, och även om jag glömmer av det ibland så kommer hon ihåg och gör det ändå. Vi har nämligen tränat en del på ledarskap, så enkelt som att hon ska gå bredvid min axel och inte gå förbi, att hon ska stanna när jag stannar osv. Eftersom hon är ganska glupsk av sig, och tidigare även bara trängt sig förbi för att komma åt maten även om det råkar stå en människa i vägen, så har jag även tränat och satt upp en liten regel om att hon alltid ska gå in och vända sig om i boxen och vänta tills grimman är av innan hon dyker ner i höt. Tänk att hon faktiskt gjorde detta helt självklart utan att jag behövde korrigera henne eller ens tänka på att visa henne att det var det jag ville att hon skulle göra, stolt och lycklig Evelina här! Det känns verkligen som att jag och Poppan kommit närmare varandra och utvecklat en alldeles underbar relation, hon är min bästa vän och jag hoppas att hon älskar mig lika mycket som jag älskar henne! <3 Hehe, kände att det blev att lite långt inlägg här, men behövde skriva av mig lite, förstår om ni inte orkade läsa allt... ^^ Avslutar inlägget med andra delen av dem uppsuttna bilderna från igår, har massor fler så håll utkik efter kommande delar! ;)
 
 
/Evelina
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback